کپسول PMS Pause

شکل دارویی: کپسول 500 میلی گرمی در بسته های 30 عددی همراه با بروشور

موارد مصرف: رفع علائم پیش از قاعدگی و کمک به سلامت سیکل قاعدگی در زنان

اجزاء فرآورده: حاوی375 میلی گرم عصاره ی میوه ی گیاه پنج انگشت (Vitex agnus-castus) که بر اساس ماده موثره آگنوزید  به میزان 126/1 میلی گرم در هر کپسول استاندارد شده است.

مواد موثره: بورنیل استات، 1و 8- سینئول، لیمونن، α-پینن و β-پینن ، آگنوزید، فلاوونوئیدها، ایریدوئیدها و دی ترپنها، ایریدوئید گلیکوزیدها، روغنهای فرار و روغنهای چرب

 

آثار فارماکولوژیکی و مکانیسم اثر:

گیاه پنج انگشت برای کاهش اختلالات ثانویه ی سیکل قاعدگی (هایپرپرولاکتینمی) و سندرم پیش از قاعدگی مورد استفاده قرار میگیرد. مکانیسم عمل و ترکیبات فعال فارماکولوژیکی این گیاه به طور قطعی مشخص نیست ولی مطالعات نشان داده که این گیاه تحریک کننده ی گیرنده های دوپامین نوع دوم است و باعث کاهش ترشح پرولاکتین می شود. به نظر میرسد گیاه پنج انگشت با اثر بر محور هیپوتالاموس- هیپوفیز اثر خود را اعمال میکند. این گیاه باعث کاهش آزاد شدن LH و پرولاکتین از هیپوفیز میگردد. هورمونهای  FSH و LH در تولید استروژن ( هورمون جنسی زنانه) از تخمدان ها و دوره ی تخمک گذاری در خانمها موثرند.

-سندرم پیش از قاعدگی زنان: این سندرم در زنان علائم روانی مانند حالات افسردگی ، عدم تمرکز، تحریک پذیری، اضطراب، سر درگمی، تغییر خلق و خو، گریه، خشم و عصبانیت و همچنین علائم جسمانی مانند حساسیت به لمس پستان و یا سنگینی و درد پستان، اسپاسم عضلات شکمی، نفخ شکم، هوس، خستگی و سر درد را به دنبال دارد. مطالعات نشان میدهد اثر این عصاره بر این حالات زنان در مقایسه با داروی پیریدوکسین به مراتب بیشتر است.

-اثرات هورمونی: عصاره درخت پنج انگشت به طور چشمگیری تحریک ترشح پرولاکتین را به واسطه هورمونهای محرک تیروئید از کشت های سلولی هیپوفیز موش مهار میکند. مطالعه دیگری نشان داد که تزریق داخل وریدی عصاره ی 53% اتانولی این گیاه به طور ویژه ای استرس ناشی از ترشح پرولاکتین را مهار میکند. این گیاه با اتصال بر روی گیرنده های دوپامینی منجر به کاهش ترشح پرولاکتین میشود.

-چرخه  قاعدگی غیر طبیعی و ناباروری: مطالعات متعددی اثر عصاره این گیاه را در انواع اختلالات قاعدگی از جمله Amenorrhoea, Oligomenorrhoea, Polymenorrhoea و نارسایی جسم زرد و ناباروری نشان می دهد. تعدادی از آزمایشهای دوسوکور بالینی نیز اثر عصاره های مختلف این میوه را بر اختلال عملکرد جسم لوتئال و ناباروری نشان میدهد. این گیاه با افزایش ترشح پروژسترون نسبت به استروژن باعث بهبود عملکرد تخمدان گشته و اختلالات پریودی را کاهش می دهد.

-درمان آکنه: در تحقیقاتی اثر عصاره این میوه روی آکنه حاصل از عدم تعادل هورمونی بررسی شد. این مطالعات نشان داد که سرعت بهبود بیماران پس از 6 هفته درمان سریعتر از نمونه های شاهد بود و 70% از بیمارانی که تحت درمان با عصاره میوه این گیاه بودند بهبود کامل پیدا کردند.

-درد پستان دوره ای: درد پستان یک علامت شایع از علائم مرتبط با چرخه قاعدگی است. ناراحتی خفیف پستان قبل از قاعدگی که به مدت 1 تا 4 روز قبل از شروع دوره آغاز میشود در فیزیولوژی طبیعی بدن به عنوان شروع قاعدگی در نظر گرفته می شود. درد پستان اگر به مدت پنج روز یا بیشتر طول بکشد و ارتباطی با سیکل قاعدگی نداشته باشد ممکن است هشداری بر عدم مراقبت های بهداشتی باشد. چندین مطالعه ی بالینی ایمنی و اثر عصاره ی پنج انگشت را بر درمان درد پستان دوره ای نشان می دهد. غلظت های بیشتر از سطح فیزیولوژیک پرولاکتین در خون موجب اختلال در رشد و تکامل فولیکولی و اوولاسیون شده و منجر به عدم تعادل هورمونی می گردد که در این حالت تورم و درد پستان مشاهده می شود. کاهش سطح پرولاکتین توسط این عصاره سیکل قاعدگی را تنظیم کرده و اثر آن بر بافت پستان متوقف می شود .

-اثر بر شیردهی: یک پژوهش تصادفی دوسوکور اثر عصاره میوه گیاه پنج انگشت را روی زنان شیرده بررسی کرده که مطابق با آن زنانی که این عصاره را به صورت 15 قطره سه بار در روز مصرف کردند میزان شیردهی آنها تا روز بیستم افزایش یافت. همچنین زنانی که تولید شیر ضعیف داشتند مصرف این عصاره به طور موثری میزان شیر آنها را افزایش داد.

نحوه و مقدار مصرف: روزانه دو بار هر بار یک کپسول مصرف شود.

عوارض جانبی: در بیمارانی که به این گیاه حساسیت داشته باشند گاها˝ دانه، خارش، تهوع، استفراغ، خشکی دهان، سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی، گیجی، اختلالات دستگاه گوارش، افزایش جریان قاعدگی، اضطراب و افزایش وزن مشاهده میشود.

موارد عدم مصرف و نکات قابل توصیه:

  • به دلیل تداخل هورمونها در دوران بارداری و شیردهی استفاده نشود.
  • این گیاه روی میزان هورمونها و سطح استروژن اثر میگذارد لذا در صورت حساس بودن به شرایط هورمونی خاص از مصرف دارو اجتناب کنید.
  • این دارو می تواند با اثر لقاح آزمایشگاهی تداخل داشته باشد. لذا در صورتی که تحت درمان با این روش هستید از مصرف دارو اجتناب کنید.
  • در صورت وجود حساسیت به هر یک از ترکیبات موجود در دارو مصرف دارو را قطع و با پزشک یا دارو ساز مشورت گردد.

تداخلات دارویی:

  • گیاه پنج انگشت حاوی مواد شیمیایی است که روی مغز اثر می گذارند. عملکرد این مواد مشابه به برخی از داروهای مورد استفاده برای بیماری پارکینسون است. بنابراین ممکن است در درمان بیماری پارکینسون اختلال ایجاد کند.
  • به دلیل کاهش اثر آنتاگونیستی گیرنده های دوپامین از استفاده ی همزمان با داروهای آگونیستی دوپامین اجتناب کنید.
  • از آنجایی که این گیاه بر گیرنده های دوپامینی اثر میگذارد در عملکرد داروهای کاهش دهنده ی دوپامین مانند کلرپرومازین، کلوزاپین، فلوفنازین، هالوپریدول، الانزاپین، پرفنازین، پروکلرپرازین، کویتاپین، ریسپریدون، تیوریدازین و تیوتیکسین در بیماران اسکیزوفرنی یا بیمارانی که از سایر اختلالات روانی رنج میبرند اختلال ایجاد میکند.
  • این دارو اثر قرص های ضد بارداری را کاهش میدهد.

-استفاده ی همزمان این دارو با متوکلوپرامید ممکن است اثر متوکلوپرامید را کاهش دهد.

-در صورت وجود حساسیت به هر یک از ترکیبات موجود در دارو مصرف دارو را قطع و با پزشک یا دارو ساز مشورت گردد.

شرایط نگهداری: دور از دسترس اطفال و در دمای کمتر از °C  30 و به دور از نور و رطوبت نگهداری شود.

منابع:

  • فارماکوپه گیاهی ایران ، کمیته تدوین فارماکوپه گیاهی ایران، نصرالله قاسمی دهکردی ، چاپ اول 1381 ، صفحه266 الی 276.

شرکت بهتا دارو آفرینش

اصفهان- ایران